#ThrowbackThursday: Vervoer vroeger en nu.

door Lily de Kleijn, namens de archiefcommissie van Phocas

Vorige week zag ik het busje van het 71ste bestuur van dichtbij. Superhandig dacht ik, dat hadden wij vroeger als bestuur niet…
Eind jaren ’70, begin jaren ’80 was het namelijk een stukje armoediger. Niet dat wij dat zo ervoeren hoor, het was gewoon een gegeven dat je zelf je vervoer moest regelen. Af en toe werd er een busje van Roelofs gehuurd maar eigenlijk was dat nog te duur in onze ogen. We hebben wat gelift in die tijd richting Bosbaan of Groningen voor wedstrijden. Meestal met zijn tweetjes vanaf het Traianusplein en dat ging eigenlijk heel goed. Langs de vluchtstrook bij dit plein stonden altijd veel lifters, het meisje voorop omdat daar eerder voor gestopt werd. Het heeft nooit problemen opgeleverd en toen was het ook heel normaal om lifters mee te nemen. In die tijd had je ook nog geen OV-kaart en de trein was natuurlijk veel te duur voor een gewone student. Soms was er een ouderejaars coach met – heel luxe – een auto. Ik kan me de rit in de mini van Jos Capello – met 6 mensen gepropt – van Groningen naar Nijmegen nog heel goed herinneren en achteraf was liften waarschijnlijk toch fijner geweest!
Toen ik in het foto archief aan het rondkijken was bleek dat het in de jaren ’60 beter geregeld was. Het bestuur had toen ook een grote bus met laadbak, in de kleuren van Phocas. Gecombineerd met de gele jasjes en vooral dat paars van het pakje van abactis Jeanne Janssen gaf dit wel een heel kleurig plaatje.
Verder op deze foto van het bestuur 1967-1968: praeses Carel Manschot, Quaestor Rien van Domburgh, Materiaalcommissaris Hans Hoyink en fuifroeicommissaris Wil van de Manacker.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *